Gemeente Halderberge digitaal nachtregister Gemeente Halderberge

Relevante wet- en regelgeving

Iedereen die tegen betaling nachtverblijf aanbiedt aan personen moet een nachtregister bijhouden. Dit kan bijvoorbeeld gaan om hotels, recreatieparken, bed & breakfasts, maar ook om een ondernemer die seizoenarbeiders in dienst heeft en deze nachtverblijf aanbiedt.

Het doel van het nachtregister is dat hulpdiensten beter hun werk kunnen doen bij een calamiteit. Als er bijvoorbeeld brand is kan de brandweer snel zien wie er op de locatie aanwezig is. Zo kan de veiligheid van de mensen die in onze gemeente overnachten beter beschermd worden.

De verplichting tot het bijhouden van dit nachtregister is vastgelegd in artikel 438 van het Wetboek van Strafrecht en in artikel 2:37 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Halderberge. Indien een ondernemer het nachtregister niet bijhoudt, is hij strafbaar.

De gegevens die bijgehouden moeten worden zijn: naam, woonplaats, dag van aankomst en dag van vertrek van de personen. De burgemeester van de gemeente Halderberge heeft op basis van de APV bepaald dat het nachtregister digitaal bijgehouden moet worden. Om ondernemers hierin te faciliteren biedt de gemeente Halderberge de ondernemers het gebruik van dit digitale nachtregister kosteloos aan.

Heeft u nog vragen?

Heeft u vragen en/of opmerkingen? Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

Contactgegevens

U kunt natuurlijk ook altijd op een andere manier contact met ons opnemen:

Gemeente Halderberge
Postbus 5/ Parklaan 15
Postadres: 4730 AA / Bezoekadres: 4731 GJ Oudenbosch
Tel.: 14 0165
E-mail: l.culum@halderberge.nl